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Prof. Monika Hartmann

 

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Prof. Dr. Monika Hartmann

Leitung der Professur für Marktforschung der Agrar- und Ernährungswirtschaft
Nußallee 21 (Haus 2)
D- 53115 Bonn

Telefon: +49 (0) 228 73 3537
Fax: +49 (0) 228 73 33 74
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Sekretariat:
Susanne Roscher
Telefon:     +49 (0) 228 73 35 38
Fax:          +49 (0) 228 73 33 74
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Forschungsgebiete

  • Information und Kommunikation in der Ernährungswirtschaft
  • Nachfrage nach Ernährungsgütern und Verbraucherschutzpolitiken
  • Ethischer Konsum
  • Corporate Social Responsibility in der Ernährungswirtschaft
  • Wettbewerbsfähigkeit der Ernährungswirtschaft

 

Kurzlebenslauf

1961                     geboren in Lank-Latum, Nordrhein-Westfalen

Ausbildung:
1987                     Diplom in Agrarwissenschaften, Universität Giessen
1991                     Dr. agr. Universität Giessen

Berufliche Tätigkeiten:

1987 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Fachbereich Agrarwissenschaften Universität Giessen, (Hessen)
1987 - 1995 Wissenschaftliche Mitarbeiterin (87-92) und
Wissenschaftliche Assistentin (92-95) am
Fachbereich Wirtschaftswissenschaften der Universität Frankfurt (Hessen)
1994 - 1995 Vertretung der Professur "Agrar- und Umweltpolitik" am Fachbereich    Agrarwissenschaften und Umweltsicherung der Universität Giessen
1995 - 2002  Leiterin der Professur für Agrarmärkte, Agrarvermarktung und Weltagrarhandel am Institut für Agrarentwicklung in Mittel- und Osteuropa (IAMO) in Halle/Saale (Sachsen-Anhalt)
und Professorin (1996-2002)
an der Landwirtschaftlichen Fakultät Universität Halle/Wittenberg
seit 2002 Professorin für Marktforschung der Agrar- und Ernährungswirtschaft, Institut für Lebensmittel- und Ressourcenökonomik (ILR), Universität Bonn

Aktuelle Veröffentlichungen

Hartmann, M., Simons, J. (2015): Der Verbraucher im Ernährungsmarkt, in: Bala, C., Müller, K. (Hrsg.), Aschenputtel und Otto Normalverbraucher : Beiträge zur Verbraucherforschung: Leitbilder, Informationen, Konsum und Demokratie, Klartext-Verlag, Essen, Ruhr.

Sommer, F., Klink, J., Senkel, D., Hartmann, M. (2015): Determinants of Web - based CSR Disclosure in the Food Industry. International Journal on Food System Dynamics, 6(1): 24-31. Link

Grebitus, C., Hartmann, M., Reynolds. N. (2015): Global Obesity Study on Drivers for Weight Reduction Strategies. Obesity Facts. Link

Hartmann, M., Klink, J., Simons, J. (2015): Cause Related Marketing in the German Retail Sector:  Exploring the Role of Consumers’ Trust. Food Policy. Link

Maschkowski, G., Hartmann, M., Hoffmann, J. (2014): Health-related on-pack communication and nutritional value of ready-to-eat breakfast cereals evaluated against five nutrient profiling schemes, BMC Public Health 2014, 14:1178. Link

Klink, J., Langen, N., Hecht, S., Hartmann, M. (2014): Sustainability as Sales Argument in the Fruit Juice Industry? An Analysis of On-Product Communication, International Journal on Food System Dynamics, 5(3): 144-158. Link

Hartmann, M., Hesse, J. W. (eds.) (2014): Agriculture and Food in the 21st Century - Economic, Environmental and Social Challenges, Festschrift on the Occasion of Prof. Dr. Dr. h.c. P. Michael Schmitz 65th Birthday. Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien. Link

Hartmann, M., Simons, J., Dutta, K. (2014): Farm Animal Welfare: A challenge for markets and policy, in: Hartmann, M., Hesse, J. W. (eds.) Agriculture and Food in the 21st Century - Economic, Environmental and Social Challenges, Festschrift on the Occasion of Prof. Dr. Dr. h.c. P. Michael Schmitz 65th Birthday , Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main, Berlin, Bern, Bruxelles, New York, Oxford, Wien.

Hirsch, S. und Hartmann, M. (2014): Persistence of firm-level profitability in the European dairy processing industry. Agricultural Economics, 45 (S1): 53-63. Link

Hirsch, S., Schiefer, J., Gschwandtner, A. and Hartmann, M. (2014): The determinants of firm profitability differences in EU food processing. Journal of Agricultural Economics, 65(3): 703-721. Link

Klöckner, H., Langen, N. and Hartmann, M. (2013): COO labeling as a tool for pepper differentiation in Germany: Insights into the taste perception of organic food shoppers. British Food Journal, 115 (8): 1149-1168. Link

Langen, N., Grebitus, C. and Hartmann, M. (2013): Success factors of Cause-related Marketing in Germany, Agribusiness 29 (2): 207-227. Link

Hartmann, M., Heinen, S., Melis, S. und Simons, J. (2013): Consumers' Awareness of CSR in the German Pork Industry, British Food Journal 115 (1), S. 124-141. Link

Hartmann, M. (2011): Corporate social responsibility in the food sector. European Review of Agricultural Economics, 38 (3), 297–324. 

Hartmann, M., Lensch, A.K., Simons, J. (2011): Beeinflussung der Wirkung von Ernährungsinformation durch Framing: Analyse am Beispiel von Folsäure. German Journal of Agricultural Economics, 60 (3), S. 139-153.

Simons, J., Heinen, S. und Hartmann, M. (2011): CSR intern nicht ausreichend kommuniziert - Kommunikation über Unternehmensverantwortung und Nachhaltigkeit in der Fleischwirtschaft, Fleischwirtschaft, Jg. 91, H.6, S. 60-63.

Langen, N., Grebitus, C. and M. Hartmann (2010): Is there need for more transparency and efficiency in cause-related marketing? International Journal on Food System Dynamics 1 (4). link

Hartmann, M. (2010): The EU School Fruit Scheme – a Step Towards a ‘Healthy’ CAP? Foreword. EuroChoices 9 (2). link

Simons, J., Hartmann, M., Petersen, B. (2010): Wann ist die Ebermast praxisreif? In: Fleischwirtschaft jg. 90 (4/2010) S. 84-86. Vermarktung von Agrargütern und Lebensmitteln.

Hartmann, M., Hoffmann, J., Simons, J. (2010): Behavioural Economics and the Theory of Social Structure: Relevance for Understanding Inter-Organizational Relationships. In: Fischer, C.; Hartmann, M. (Hrsg.): Agri-food Chain Relationships: 61-73. CAB International: Oxford.

Chaddad, F., Fischer, C., Hartmann, M. (2010): Lessons Learned: Recommendations for Future Research on Agri-food Chain Relationships. In: Fischer, C.; Hartmann, M. (Hrsg.): Agri-food Chain Relationships: 267-280. CAB International: Oxford.

Fischer, C. & Hartmann, M. (eds) (2010): Agri-food Chain Relationships.  CAB International.  Oxford.  300 pages. link

Fischer, C. & Hartmann, M. (2010): Introduction and Overview: Analysing Inter-organizational Relationships in Agri-food Chains.  In: Fischer, C. & Hartmann, M. (eds): Agri-food Chain Relationships.  CAB International.  Oxford.  Pages 11–21.

Hartmann, M., Frohberg, K. & Fischer, C. (2010): Building Sustainable Relationships in Agri-food Chains: Challenges from Farm to Retail.  In: Fischer, C. & Hartmann, M. (eds): Agri-food Chain Relationships.  CAB International.  Oxford.  Pages 25–44.

Fischer, C., Hartmann, M., Reynolds, N., Leat, P., Revoredo-Giha, C., Henchion, M., Gracia, A. & Albisu, L.M. (2010): Determinants of Sustainable Agri-food Chain Relationships in Europe.  In: Fischer, C. & Hartmann, M. (eds), Agri-food Chain Relationships.  CAB International.  Oxford.  Pages 119–134.

Hartmann, M., Maschkowski, G. (2009): Increasing Children's Fruit and Vegetable Consumption: Lessons from advertising. EuroChoices, 8 (3): 22-28. link

Fischer, C., Hartmann, M., Reynolds, N., Leat, P., Revoredo-Giha, C., Henchion, M. Albisu, L.M. & Gracia, A. (2009): Factors influencing contractual choice and sustainable relationships in European agri-food supply chains.  European Review of Agricultural Economics 36 (4): 541–569. link

Reynolds, N., Fischer, C. & Hartmann, M. (2009):
Determinants of sustainable business relationships in selected German agri-food chains.  British Food Journal 111 (8): 776–793.

Fischer, C., Hartmann, M., Reynolds, N., Leat, P., Revoredo-Giha, C., Henchion, M. Albisu, L.M. & Gracia, A. (2009):
Sustainability of Business Relationships in EU Agri-food Chains and Opportunities for Improvement.  Eurochoices 8 (3): 20–21.

Berg, E.; Hartmann, M.; Heckelei, T.; Holm-Müller, K.; Nolten, R.; Schiefer, G. (2009):
Risiken in der Agrar- und Ernährungswirtschaft und ihre Bewältigung. Berichte über Landwirtschaft 87 (8): 491-509.

Schiefer, J., Hartmann, M. (2008): Determinants of Competitive Advantage for German Food Processors. Agribusiness: An International Journal 24 (3): 306-319.

Bavarova, M., Fischer, C., Hartmann, M., Hockmann, H., und Reynolds, N. (2008): Germany. In: Hartmann, M., Reynolds, N. (2008): Key factors influencing economic relationships and communication in European agri-food chains. Main findings from the EU-financed research project FOODCOMM. Results Booklet, Bonn, S. 21-23.

Fischer, C., Hartmann, M. und Reynolds, N. (2008): Business Relationships and Communication in European Agri-Food Chains. In: Hartmann, M., Reynolds, N. (2008): Key factors influencing economic relationships and communication in European agri-food chains. Main findings from the EU-financed research project FOODCOMM. Results Booklet, Bonn, S. 4-17.

Fischer, C., M. Hartmann, M. Bavorova, H. Hockmann, H. Suvanto, L. Viitaharju, P. Leat, C. Revoredo-Giha, M. Henchion, C. McGee, G. Dybowski, und M. Kobuszynska(2008):
Business Relationships and B2B Communication in Selected European Agrifood Chains – First Empirical Evidence: International Food and Agribusiness Management Review, Vol. 11(2): 73-99.

Hartmann, M., Rudloff, B., Heckelei, T. (Hrsg, 2008): Food Regulation and Trade: Institutional Framework, Concepts of Analysis and Empirical Evidence. Special Issue, Journal of Inter­national Agricultural Trade and Development 4 (1).

Hartmann, M., Rudloff, B., Heckelei, T. (2008): Introduction, Journal of International Agricultural Trade and Development 4 (1): 1-3.

Hartmann, M., Reynolds, N. (Hrsg., 2008): Key factors influencing economic relationships and communication in European agri-food chains. Main findings from the EU-financed research project FOODCOMM. Results Booklet, Bonn.

Hartmann, M., Lensch, A.K., Simons, J., Thrams, S. (2008): Nutrition and health claims – call for and justification of governmental intervention from the consumers’ perspective. Agrarwirtschaft, Jg. 57, Heft 2, S. 119-130.



Zuletzt geändert: 26.08.2015